저돌적으로 끈기 있게
당연히 시작은 <창세기>였다. 성경이 기록한 일곱 날처럼 처음에 빛이 있고 하늘, 땅과 식물, 해와 달과 사는 곳이 다른 생물들, 그리고 인간이 탄생했다. 세상의 창조주가 어머니라는 것이 달랐다. <꽃>에서는 식물의 가장 화려한 부분을 닮은 여성과 남성의 성기를 종이와 유리와 금속 질감으로 빚어냈다. <메이트>에서 두 성은 한 덩어리로 엉켜 제자리를 돌며 밀고 당기기를 반복한다. 연필소묘처럼 보였던 세밀한 선화는 판화다. 연필로 그린 그림들을 하나하나 동판에 옮긴 것이다. <아이즈앤혼즈>는 피카소가 스스로를 이입해서 만든 판화 시리즈의 미노타우로스를 레이저 커팅과 햇빛으로 불러냈다. 신화 속의 존재를 통해 남성미를 과시하는 천재로 불린 예술가와 그를 옹호하는 세상을 전복하려 했다. 임채린은 어릴 때부터 한국과 미국을 오가면서 성차별과 인종차별을 경험했고 국적과 문화 정체성에 의문을 품었다. 그리고 불만이 생기면 작업을 시작한다.
Headlong and Tenacious
The animated works of IM Chaerin begin, naturally, with the film The Genesis. Following the seven days of creation recorded in the Bible, in the beginning there is light; then the sky, earth, plants, the sun and moon, creatures living in different places, and finally humans are born. However, it is different in that the creator of the world is a mother. Next, the film Flora presents male and female genitalia that resemble extravagant floral shapes with the textures of paper, metal, and glass. In the following film Mate, the two sexes join together into a single amorphous shape—pulling, pushing, and whirling in place. The delicate images that look like fine pencil drawings are, in fact, works of intaglio printmaking, made by transferring pencil drawings onto metal plates one image at a time. The director’s latest film, Eyes and Horns, uses laser cuttings and sunlight to conjure the minotaur from Picasso’s autobiographical series of etchings. The film attempts to overturn the artistic genius, who created a heightened masculinity through a mythical figure, and the world that supported him. Since her childhood, IM Chaerin lived between Korea and the United States. She experienced gender and racial discrimination and questioned her own national and cultural identity. Whenever she felt dissatisfaction, she would begin to make art.
아이즈앤혼즈 Eyes and Horns
2021 | 6mins 15secs | dir. IM Chaerin | 2D, Object animation, stop-motion photography, cyanotype printmaking
피카소의 판화 시리즈 “볼라드 스위트’에서 영감을 얻은 지나치게 남성적인 미노타우로스의 변신은 성별의 경계를 파괴한다.
The transformation of the hypermasculine Minotaur inspired by Picasso’s print series “Vollard Suite” leads to the destruction of boundaries between the sexes.
메이트 MATE
2019 | 4mins 24secs | dir. IM Chaerin | 2D, Object animation, stop-motion photography, intaglio printmaking
짝짓기 의식을 주도하는' 끌어당김과 반발 ', 양극의 클로즈업
A close-up look at the powers that influence mating rituals
트레일러 trailer
꽃 Flora
2018 | 4mins 17secs | dir. IM Chaerin | 3D CGI
성과 성별에 대해 사회가 강요하는 이분법을 질문하는 실험 애니메이션
An experimental animation about gender, sexuality, and the awkwardness of divisions
창세기 The Genesis
2017 | 3mins 32secs | dir. IM Chaerin | Drawing on paper, colored pencil and pen, photography
7일간의 창조에 대한 동양적인 그리고 여성적인 재해석
An Eastern and feminine reinterpretation of the seven days of creation